چطور به سایتهای خارجی خرید اعتماد کنیم؟

یکی از نگرانی هایی که اغلب کاربران اینترنت در خریدهای اینترنتی، اعتماد به سایتهای خارجی خرید است که کالای مورد نظر آن ها را ارائه کرده است. برای ما کاربران ایرانی که در شرایط فعلی با انواع روش های میانبر و بعضاً غیر رسمی خریدهای خارجی خود را انجام می دهند و در صورت بروز ضرر و زیان دستمان از مراجع بین المللی و بررسی شکایت کوتاه است حال اهمیت این موضوع دو چندان می شود. تصور کنید با صرف هزینه های سنگین دلاری پرداخت هزینه پست و گمرک و کارمزد و صرف زمان چند هفته‌ای کالای خود را دریافت کرده اید، سپس بسته را باز کرده و میبینید که فروشنده کالایی اشتباه یا بسیار کم کیفیت تر از آنچه در وبسایت ارائه داده است را برای شما ارسال کرده است. همچنین با وجود تحریم ها ممکن است نتوانید مستقیما کالا را از ایران به مقصد آمریکا پست کنید. حتی اگر این کار شدنی باشد، هزینه برگشت کالا را چه کسی متقبل خواهد شد؟ آیا اصلا فروشنده خواهد پذیرفت کالای شما را پس بگیرد؟ اگر فروشنده از این کار سرباز زد شما چه ابزاری برای فشار در اختیار دارید و اصلاً چه کسی از شما حمایت خواهد کرد؟ موضوعات اینچنینی، اهمیت اعتماد به سایتهای خارجی خرید را نشان می دهد.

Vpayment | اعتماد به سایتهای خارجی خرید ، روش های اعتبارسنجی سایت

اعتبارسنجی سایتهای خارجی خرید

با روش ها و ابزارهای مختلفی می توان میزان اعتبارسنجی سایتهای خارجی خرید را بررسی کرد. این موارد شامل:

  • پشتیبانی از گواهی امنیت

این نوع گواهینامه ها نشان می دهند تراکنش های مالی در سایت ایمن هستند یا خیر. از این رو بهتر است از سایتی استفاده کنید که دارای گواهی SSL، یا برچسب هایی مانندVeriSign ،Trust Commerce ،BBBOnline Seal (معمولاً در بخش پایین (footer) سایت) باشد. در صورت داشتن گواهی SSL، نام سایت در آدرس بار به جای http با https شروع می شود.

  • پشتیبانی از درگاه اینترنتی

روش پرداخت در فروشگاه ها یکی از معیارهای سنجش اعتبار سایت ها می باشد. به عنوان مثال سایت های خارجی و فروشگاه هایی که از درگاه بانکی مستر (Master) یا ویزا (Visa) و یا پی پال (Paypal) استفاده می کنند در مقایسه با فروشگاه هایی که شماره حساب شخصی ارائه می کنند و شما می بایستی مستقیماً به حساب آن ها واریز نمایید بیشتر است.

  • داشتن فروم و بخش مقالات

وجود فروم ها (Forum)، بخش پرسش و پاسخ یا بخش مقالات و کیفیت این بخش ها نشان دهنده میزان توجه فروشگاه به مشکلات احتمالی مشتریان، تعهد به رفع آن ها و تسلط فروشگاه بر محصول و خدماتی است که ارائه می کند. در فروم ها مشتریان مختلف به سادگی تجربیات و اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند و از این رو محل مناسبی است که شما بتوانید ارزیابی خوبی از کیفیت خدمات دهی سایت به دست آورید.

  • داشتن ساز و کار هنگام بروز مشکل

این احتمال وجود دارد که در فرآیند خرید شما دچار مشکل شوید. مثلاً با پیام های خطای نامفهومی رو به رو شوید یا مبلغ از حساب شما کم شود در حالیکه خرید ناموفق است. این که در چنین شرایطی چه سازوکاری در یک فروشگاه برای پشتیبانی و حل مسأله مشتری پیش بینی شده است نشان دیگری از میزان حرفه ای بودن یک فروشگاه و نحوه اعتبارسنجی سایت ها می باشد. امکان چت آنلاین، دسترسی تلفنی و پاسخگویی آنلاین از جمله قابلیت هایی است که سایت های با کیفیت از آن ها استفاده می کنند.

  • پرسش از کارشناسان پشتیبانی و فروش

علاوه بر مرور بخش پرسش و پاسخ، فروم و مقالات، برقراری ارتباط با بخش فروش از طریق پشتیبانی آنلاین و یا حداقل ایمیل می تواند ارزیابی خوبی از توانایی و کیفیت خدمات دهی و اعتبار یک فروشگاه باشد. چنانچه در موردی ابهام دارید می توانید این مورد را مطرح کنید. حتی می توانید با طرح سوالات یا موارد صوری صرفاً نحوه پاسخگویی و مواجه بخش فروش را ارزیابی کنید.

Vpayment | اعتماد به سایتهای خارجی خرید ، روش های اعتبارسنجی سایت

  • ظاهر فروشگاه

اگرچه ظاهر فروشگاه به تنهایی ملاک عمل نیست اما به هر حال طراحی شکیل سایت، شفافیت فرآیند خرید، اطلاعات کافی برای تماس با فروشنده مانند تلفن ثابت، نام شرکت و وجود آدرس فیزیکی وحتی اینکه سیاستهای وبسایت در بازپس گیری کالای فروخته شده چگونه است همه از روش ‏هایی هستند که در میزان اعتبارسنجی سایت ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

  • خرید از شناخته شده ها

اگر زیاد حوصله بررسی جزئیات را ندارید برای شما ساده ترین راه، خرید از سایت های متداول و مشهوری است که طی سالیان امتحان خود را پس داده اند. حتی خرید از این سایت ها نیز صددرصد مطمئن نیستند.

  • سیاست های حمایت از مشتری

یکی از سیستم های قوی که مثلاً سایت علی اکسپرس (Aliexpress) یا ایبی (eBay) در جهت حمایت از مشتری از آن بهره می گیرند، مکانیزم تأیید دریافت درست کالا توسط خریدار است. در این روش یک فرجه حدوداً ۲ تا ۳ هفته ای به خریدار داده می شود و مبلغ پرداختی شما تا زمانی که دریافت صحیح و بی نقص کالا را تأیید ننمایید به حساب فروشنده واریز نخواهد شد. چنانچه فراموش کنید تأییدیه را اعلام نمایید پس از طی شدن زمان ۲-۳ هفته ای مبلغ به صورت اتوماتیک به فروشنده واریز می گردد. اگر طی یکی دو هفته کالا هنوز به دست شما نرسیده است می توانید از فروشنده بخواهید این دوره زمانی را افزایش دهد تا کالا به دست شما برسد.

فروشنده های خوبی که هدفشان جلب رضایت مشتری است معمولاً با درخواست شما موافقت می کنند و با تأخیر انداختن در دریافت مبلغ کالا صبر می کنند تا شما صحت دریافت را تأیید نمایید. چنانچه کالای خریداری شده معیوب باشد و یا مغایرت داشته باشد با کمک این سیستم شما می توانید به صورت آنلاین علیه فروشنده طرح دعوا نمایید و با ارسال عکس و توضیحات دادخواهی نمایید. سپس ادعای شما بررسی شده و اگر حق با شما باشد خیلی ساده مبلغ به شما عودت داده می شود.

در پایان امیدواریم توضیحات فوق باعث شده باشد که راه ارزیابی صحیحی برای اعتماد به سایت های خارجی پیدا کنید.


گرداوری و تلخیص از منابع اینترنتی

(Visited 788 times, 2 visits today)