توضیحاتی درباره فرم I-20

چنانچه متقاضی تحصیل در آمریکا هستید، ممکن است یکی از سه نوع ویزای دانشجویی را دریافت کنید. این سه نوع ویزا F، M و J نام دارد و مربوط به ویزاهای تحصیلی ایالات متحده است. اگر شما قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا را داشته باشید یا اینکه بخواهید در موسساتی به فراگیری زبان انگلیسی بپردازید، برای شما ویزای نوع F صادر می‌شود و چنانچه قصد شما از سفر فراگیری مهارت‌هایی در دوره‌ای کوتاه و به عنوان کارآموز باشد، ویزای نوع M برای شما صادر خواهد شد. ویزای نوع J نیز برای فرصت مطالعاتی در ایالات متحده صادر می‌شود. شما به عنوان متقاضی ویزای نوع F یا M، در زمان مراجعه به سفارت برای مصاحبه، می‌بایست در میان مدارک خود فرمی رسمی را به همراه داشته باشید که این فرم از طرف دانشگاه یا موسسه‌ای که می‌خواهید در آنجا تحصیل کنید، صادر می‌گردد و در آن به سفارت اعلام می‌شود که شما واجد شرایط برای دریافت ویزای دانشجویی هستید، این فرم I-20 نام دارد. توجه داشته باشید که داشتن فرم I-20 تضمینی برای دریافت ویزا نیست.

یکی از مواردی که برای احراز واجد شرایط بودن شما و صدور فرم I-20 لازم است، ارسال تاییدیه بانکی (bank statement) مهر و امضا شده برای دانشگاه است تا نشان دهید که شما از منابع مالی لازم برای تامین مخارج تحصیلی خود برخوردارید. میزان مبلغی که شما باید در حساب خود داشته باشید پس از دریافت پذیرش از طرف دانشگاه اعلام می‌شود و شامل تمام هزینه‌ها از جمله شهریه، هزینه زندگی و دیگر موارد برای مدت یک سال اقامت می‌باشد. پس از ارسال تاییدیه یا گواهی بانکی، فرم I-20 برای شما صادر خواهد شد.

در صورتی که شما دارای Fund (کمک هزینه تحصیلی) از طرف دانشگاه باشید و مبلغ Fund تمام هزینه‌های شما را پوشش دهد، دیگر نیازی به ارسال گواهی بانکی ندارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، سایت دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید.

Vpayment | فرم I-20 ، ویزای دانشجویی آمریکا ، صدور ویزای دانشجویی

در چه مواردی به فرم I-20 نیاز دارید؟

  • پرداخت SEVIS Fee : هزینه SEVIS را تمامی متقاضیان ویزاهای دانشجویی باید حداقل ۴ روز پیش از مصاحبه خود پرداخت کرده باشند. از اطلاعات مورد نیاز جهت این پرداخت یکی شماره‌ای تحت عنوان SEVIS ID و دیگری School Code است که این شماره‌ها برای متقاضیان ویزاهای نوع F و M در فرم I-20 و برای متقاضیان نوع J در فرم DS-2019 آمده است. در روز مصاحبه در سفارت آمریکا، باید رسید پرداخت SEVIS Fee و همچنین فرم I-20 خود را به همراه داشته باشید.
  • ورود به ایالات متحده: هنگام ورود به ایالات متحده می‌بایست فرم I-20 را به همراه داشته باشید. به محض ورود باید فرم خود را به ماموران گمرگ و حفاظت مرزی ارائه نمایید. بهتر است تا ۳۰ روز پیش از تاریخ ذکر شده در فرم I-20، وارد ایالات متحده شوید.
  • درخواست گواهینامه رانندگی و دریافت شماره شناسایی اقامت: تمامی افراد به محض ورود به آمریکا می‌توانند به اداره تامین اجتماعی مراجعه نمایند و یک شماره ۹ رقمی به نام Social Security Number دریافت کنند که برای شهروندان آمریکا (دارای اقامت دائم یا موقت) صادر می‌شود. این شماره توسط اداره تامین اجتماعی و مستقل از دولت ایالات متحده آمریکا، برای افراد صادر می‌شود و هدف اصلی آن ردیابی افراد برای مقاصد تأمین اجتماعی است. بنابراین چنانچه پس از ورود به آمریکا متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی باشید و همچنین بخواهید کد تامین اجتماعی خود را دریافت کنید، برای اثبات حضور قانونی‌‌تان در دوره تحصیلی‌ای که حضور دارید، لازم است فرم I-20 خود را ارائه کنید.

نحوه دریافت فرم I-20

به جز تعدادی از دانشگاه‌های خاص در برخی ایالت‌ها که این فرم را با پست DHL ارسال می‌کنند، باقی دانشگاه‌ها I-20 را به ایران نمی‌فرستند و چنانچه این کار را انجام دهند آن را با پست عادی می‌فرستند که با توجه به اهمیت این فرم، این نوع ارسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا در این نوع ارسال، بسته‌های پستی کد رهگیری (Tracking Number) ندارند و امکان رهگیری برای شما وجود ندارد و همچنین امکان گم شدن آن وجود دارد. علاوه بر این موارد این نوع پست بیش از یک ماه از زمان ارسال تا رسیدن فرم به دست شما به طول می‌انجامد. بنابراین در این موارد بهتر است برای دریافت I-20 از طریق آدرس یکی از بستگانتان در خارج از کشور و یا شرکت‌هایی که خدمات دریافت و ارسال مدارک را از کشورهایی مانند امارات متحده انجام می‌دهند، اقدام کنید.

توجه: تنها دانشگاه‌ها و موسساتی که دارای گواهی برنامه تبادل دانشجو (SEVP) باشند، می‌توانند فرم I-20 را صادر کنند.

برخی دانشگاه‌ها نیز از خدمات پست UEMS-eShipGlobal”” به عنوان واسطه برای ارسال استفاده می‌کنند و از شما می‌خواهند حساب کاربری در eShipGlobal ایجاد کرده، مبلغ را پرداخت کنید و بعد از نهایی شدن سفارش به دانشگاه اطلاع دهید تا فرم را برای شما ارسال کند. برای استفاده از خدمات این پست نیز باید توجه داشته باشید که امکان ارسال مستقیم به ایران وجود ندارد و آدرس شما در خارج از ایران باشد.

قالب جدید فرم I-20

از تاریخ جولای ۲۰۱۶ فرمت این فرم تغییراتی کرده است. نمونه فرم I-20 را می‌توانید از اینجا (http://www.tehranpayment.com/Content/ContentC/Images/Upload_File_8_23_16_34_33.PDF) مشاهده نمایید. جزییات سه صفحه I-20 شامل:

صفحه اول

  • SEVIS ID که به صورت پررنگ بالای صفحه نوشته شده است.
  • اطلاعات شخصی دانشجو که شامل نام و نام خانوادگی، کشور محل تولد و اقامت، تاریخ تولد است.
  • نوع پذیرش که منظور همان نوع ویزاست که می‌تواند F1 یا M1 باشد.
  • اطلاعات دانشگاه یا موسسه که شامل نام دانشگاه، آدرس دانشگاه،SEVIS code دانشگاه و نام بخش مربوط به پذیرش دانشجویان خارجی (DSO) می‌باشد.
  • اطلاعات برنامه آموزشی یا مطالعاتی که شامل نام برنامه تحصیلی، سطح تحصیلات، طول مدت عادی برنامه، تاریخ شروع و پایان و میزان تسلط به زبان انگلیسی است.
  • اطلاعات مالی برای سال اول تحصیل که شامل دو ستون می‌شود. در ستون اول هزینه‌های برآورد شده و در ستون دوم منابع مالی آورده می‌شود.
  • سایر ملاحظات
  • تاییدیه دانشگاه یا موسسه به همراه امضا و تاریخ DSO
  • تاییدیه دانشجو به همراه تاریخ و امضا شده توسط دانشجو

صفحه دوم

  • مجوز استخدام که به طور کلی این مجوز کار برای دانشجویان به دو صورت OPT و یا CPT صادر می‌شود. OPT به دوره یک ساله کار عملی با ویزای دانشجویی گفته می‌شود که می‌تواند بعد از اتمام تحصیلات یا ۹ ماه بعد از تحصیل باشد. همچنین CPT نیز به مجوز کار موقت اطلاق می‌شود.
  • اطلاعات مربوط به تغییر وضعیت یا تمدید ویزای F1 تا صدور ویزای کار (H-1B)
  • تاریخ رویداد‌ها که در قالب جدول آمده است.
  • دیگر مجوزها که در قالب جدول آمده است.
  • مجوز ورود مجدد که تا یک سال اعتبار دارد و لازم است هر ساله از طریق اداره امور دانشجویان بین الملل تمدید شود.
  • در صورتی که اطلاعات مربوط به تاریخ رویداد‌ها زیاد باشد، صفحه دوم می‌تواند بیش از یک برگه باشد.

صفحه سوم

  • این صفحه از فرم I-20 شامل دستورالعمل‌ها می‌باشد.

Vpayment این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که بتوانند به راحتی پرداخت بین المللی خود (از قبیل خدمات پرداخت اینترنتی، ثبت نام آزمون های بین المللی، پذیرش دانشجو و خدمات مهاجرت و ویزا، هزینه چاپ مقالات، رزرو هتل، خدمات پست بین الملل) را انجام دهند. برای انجام این کار به صفحه خدمات پرداخت بین المللی وی پیمنت مراجعه نمایید.


گرداوری و تلخیص از منابع اینترنتی

همچنین شما می توانید موضوعات مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

(Visited 60 times, 1 visits today)