نکاتی درباره آمادگی آزمون تافل (TOEFL)

آزمون تافل، آزمونی است که میزان استعداد و توانایی افراد را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسه های آموزشی ارزیابی می کند. معمولا افرادی که قصد گرفتن پذیرش در دانشگاه های خارج از ایران را دارند نیاز به کسب حد نصاب لازم در آزمون تافل دارند. شما می توانید پرداخت هزینه های آزمون تافل خود را با کمترین کارمزد، با استفاده از خدمات Vpayment بصورت آنی و فوری انجام دهید. درباره آمادگی آزمون تافل ، داشتن تصویر روشنی از روند برگزاری آزمون، دانستن نکاتی نظیر نوع میز و صندلی، نحوه پارتیشن‌بندی، فاصله بین آزمون‌دهندگان، نوع و اندازه مانیتور، صفحه کلید و Headset، باعث کاهش استرس شما در روز آزمون می شود.

Vpayment | آمادگی آزمون تافل ، نکات مهم هنگام برگزاری آزمون تافل

برای آشنایی با مراحل آزمون در یک مرکز بین المللی می توانید این ویدئو را مشاهده نمایید.

آمادگی آزمون تافل :

پیش از آزمون

از کارهایی که باید برای بیشتر شدن تسلط و آمادگی آزمون تافل انجام دهید این است که روز قبل از آزمون می‌بایست دو کار مهم را انجام دهید. نخستین کار پرینت برگه‌ی تاییدیه ثبت نام یا Ticket Confirmation است که آن را می‌توانید از پروفایل شخصی خود در قسمت View Order(s) در سایت ETS پیدا کرده و چاپ نمایید و دومین کار به همراه داشتن اسناد هویتی خود نظیر گذرنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی است. توصیه اکید ما به همراه داشتن کارت ملی یا گذرنامه می‌باشد تا دیگر دغدغه‌ای بابت پذیرش مدارک به جهت تایید اعتبار آن‌ها از سوی مراکز نداشته باشید.

مدارک هویتی شما باید دارای اعتبار باشد و چنانچه می‌خواهید گواهینامه را به عنوان مدرک شناسایی ارائه دهید، عکس گواهینامه شما جدید باشد.

نکاتی از قبیل شادابی و سرحالی و تغذیه پیش از آزمون، پیش بینی زمان رسیدن به محل آزمون، اقامت در شهر محل آزمون می تواند آمادگی شما را برای انجام آزمون افزایش دهد.

روز آزمون

در روز آزمون یک ساعت زودتر در محل آزمون حاضر شوید. معمولاً مراکز آزمون فهرستی از اسامی آزمون‌دهندگان آن روز را بر روی تابلوهای اعلانات و درهای ورودی خود نصب می‌کنند. با نگاه به آن فهرست، شما از محل قرارگیری صندلی و میز خود یعنی طبقه و سالنی که در آنجا باید آزمون دهید، مطلع می‌شوید. همچنین نکاتی در خصوص ارائه مدارک به مسئولان آزمون و وسایلی‌ که در سالن مجاز به همراه داشتن آن هستید، نوشته شده است. به طور خلاصه این نکات عبارتند از رعایت قوانین امتحان، همراه نداشتن هر نوع خوراکی و نوشیدنی در زمان برگزاری امتحان و عدم استعمال دخانیات است. البته در بعضی از مراکز اجازه همراه داشتن یک بطری آب در هنگام برگزاری آزمون، به شما داده می‌شود.

پس از ورود به مرکز و قبل از شروع آزمون برگه‌ای تحت عنوان قوانین و مقررات آزمون در اختیار شما قرار خواهد گرفت و باید بعد از تکمیل کردن و امضای این برگه، آن را به مسئولین برگزاری امتحان تحویل دهید. امضای این برگه به منزله آگاهی کامل شما از قوانین و مقرات آزمون تافل محسوب شده و ETS آن را به عنوان مدرکی در اختیار خواهد داشت تا در آینده متقاضی نتواند در رابطه با این قوانین و مقررات اظهار بی اطلاعی نماید. نام این برگه‌ Confidentiality Statements است. مراکز موظف هستند که برگه‌ها را به ETS ارسال کنند. توجه داشته باشید که تکمیل نکردن و همچنین تحویل ندادن این برگه به متصدیان آزمون و متعاقب آن ارسال نشدن این برگه‌ها توسط مسئولین آزمون به ETS منجر به تصحیح نشدن آزمون شما خواهد شد.

با ورود به سالن آزمون، مدارک هویتی و برگه تعهد نسبت به اطلاع از قوانین، کنترل می شود و سپس از شما تقاضا می‌کنند تا تمامی وسایل نظیر کیف پول، کلید، خودکار و سایر وسایل متفرقه را داخل سبدهای مخصوص قرار داده و تحویل دهید. پس از آن با استفاده از یک وب‌کم و در حضور نماینده ETS، عکسی از شما گرفته می شود.

سپس در محل انجام آزمون خود مستقر می شوید، در اینجا لازم است تا کلیه لوازم انجام آزمون توسط شما بررسی گردد تا در صورت نیاز به رفع عیب، به مسئولین برگزاری اطلاع داده شود. این وسایل شامل: صفحه کلید، مانیتور و Headset، میکروفون؛ طبق قوانین ETS، شما تنها باید از خودکار و برگه‌های ارائه شده در مرکز آزمون استفاده کنید، در نتیجه از بردن هر گونه برگه و نوشت‌افزار به داخل سالن اکیدا خودداری نمایید.

شروع آزمون

با نزدیک شدن به زمان شروع آزمون، مسئولین سالن با مراجعه به میزهای تک تک داوطلبان و وارد کردن کد امنیتی، نرم‌افزار آزمون را اجرا می‌کنند. بدین ترتیب، زمان آزمون شما آغاز شده و متن اول بخش Reading بر روی مانیتور ظاهر می‌شود. Reading در برگیرنده‌ی سه یا چهار متن است که شما به فراخور تعداد متن‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ دقیقه فرصت خواهید داشت تا این بخش را به اتمام برسانید. در هنگام پاسخگویی میتوانید زمان باقیمانده از این بخش را در نوار بالای صفحه خود مشاهده کنید.

پس از اتمام زمان بخش Reading، بخش Listening آغاز می‌شود. این قسمت از دو یا سه بخش تشکیل شده است. هر بخش شامل یک مکالمه (Conversation) و دو متن شنیداری (Lecture) است. هر بخش دربرگیرنده‌ی ۱۷ سوال است که پنج سوال مربوط به Conversation است که بعد از اتمام گفتگو، سوالات بر روی صفحه مانیتور ظاهر می‌گردند و هر Lecture نیز ۶ سوال را در برمی‌گیرد که بعد از اتمام هر کدام، سوالات را بر روی مانیتور خواهید دید. برای پاسخ به ۱۷ سوال هر بخش، مجموعا ۱۰ دقیقه فرصت دارید.

نکته‌ای که باید متذکر شد در خصوص Long Format بودن یکی از بخش‌های Reading یا Listening است. بدین معنی که یک متن با ۱۲ الی ۱۴ سوال به متن‌های Reading اضافه می‌شود یا در صورت عدم اضافه شدن متن به بخش Reading یک مکالمه و دو Lecture با ۱۷ سوال به بخش Listening اضافه می‌گردد. در بخش Long Format برای پاسخ‌های شما نمره‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و فقط سوالات این بخش از آزمون جهت سنجش میزان آسانی و سختی آن‌ها، به منظور طرح سوالات استاندارد تافل در آینده است. سوالات این بخش در آزمون به طور جداگانه مشخص نمی‌گردد و آزمون‌دهندگان نمی‌توانند تشخیص دهند کدام سوالات مربوط به Long Format است.

بعد از به پایان رسیدن این بخش، شما باید محل سالن را به مدت ده دقیقه جهت استراحت ترک کنید. طبق قوانین ETS استفاده از این زمان و ترک میز اجباری است. در این زمان ده دقیقه‌ای به کارهایتان برسید و در صورت نیاز مواد خوراکی و آب از بوفه تهیه کنید و سر زمان ۱۰ دقیقه به پشت میز خود بازگردید. در هنگام خروج از سالن، مراعات حال دیگر آزمون‌دهندگان را بکنید، زیرا تعدادی از آزمون‌دهندگان زودتر از شما به استراحت رفته و برگشته‌اند و اکنون در حال انجام قسمت Speaking می‌باشند و یا اینکه دیرتر از شما نرم‌افزار آزمون برای آنها اجرا شده است و هنوز درگیر بخش Listening هستند.

در این فاصله زمانی، به هیچ وجه با دیگر شرکت‌کنندگان که در زمان استراحت هستند، صحبت نکنید زیرا در مواردی این موضوع به عنوان تقلب محسوب شده است. مخصوصاً اگر با فرد مربوطه دوست یا آشنا باشید.

به محض پایان زمان ۱۰ دقیقه ای استراحت، به محل آزمون خود برگردید. لازم به ذکر است که به دلایل فنی، تاخیر در بازگشت از استراحت اجباری، ممکن است ادامه بخش‌های باقیمانده آزمون یعنی قسمت‌های Speaking و Writing را غیر ممکن کند. تاخیر در بازگشت از استراحت به طور خودکار به ETS گزارش می‌شود.

بعد از پایان وقت استراحت، قسمت Speaking شروع می‌شود. در این بخش شما با شش سوال مواجه خواهید شد و برای پاسخ به هر سوال بین ۴۵ تا ۶۰ ثانیه فرصت دارید تا صدای خود را ضبط کنید.

بخش پایانی آزمون تافل iBT مربوط به مهارت Writing است. در بخش اول این قسمت، متنی در خصوص یک موضوع بر روی مانیتور ظاهر می‌شود که در سمت چپ قرار دارد و در سمت راست کادر، واژه‌پرداز نرم‌افزار جهت تایپ نوشته شما رویت می‌شود. بعد از خواندن متن، شما باید به یک Lecture هم راستا یا در تقابل با آن متن گوش کنید. سپس شروع به نوشتن کنید. شما ۳۰ دقیقه فرصت خواهید داشت تا متن خود را بنویسید و ویرایش کنید. بخش دوم Writing نیز از شما می‌خواهد نظر خود را در مورد یک عبارت بنویسید که برای این بخش نیز ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

انتهای آزمون

در هنگام ثبت نام آزمون تافل، شما می توانید درخواست ارسال گزارش (Report) نمره آزمون خود را به چهار دانشگاه مورد نظرتان به طور رایگان داشته باشید. اما اگر پیش بینی شما از نتیجه آزمون راضی کننده نیست، شما می توانید در انتهای آزمون درخواست عدم ارسال گزارش نمره خود را ثبت کنید. البته چنانچه شما بعدا بخواهید نمره این آزمون را داشته باشید با پرداخت ۲۰ دلار به روشی خاص، پس از آزمون می‌توانید درخواست نمایید که آزمون شما ارزیابی و قابل گزارش شود.

Vpayment این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که بتوانند به راحتی پرداخت بین المللی خود (از قبیل خدمات پرداخت اینترنتی، ثبت نام آزمون های بین المللی، پذیرش دانشجو و خدمات مهاجرت و ویزا، هزینه چاپ مقالات، رزرو هتل، خدمات پست بین الملل) را انجام دهند. برای انجام این کار به صفحه خدمات پرداخت بین المللی وی پیمنت مراجعه نمایید.


گرداوری و تلخیص از منابع اینترنتی

همچنین شما می توانید موضوعات مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

(Visited 212 times, 1 visits today)