انواع آزمون تافل (TOEFL) در دنیا

آزمون تافل ، آزمونی است که میزان استعداد و توانایی افراد را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسه های آموزشی ارزیابی می کند. معمولا افرادی که قصد گرفتن پذیرش در دانشگاه های خارج از ایران را دارند نیاز به کسب حد نصاب لازم در آزمون تافل دارند. شما می توانید پرداخت هزینه آزمون تافل خود را با کمترین کارمزد، با استفاده از خدمات Vpayment بصورت آنی و فوری انجام دهید. کاربران محترم، جهت آشنایی با انواع آزمون تافل ، متن زیر را مطالعه نمایند.

Vpayment | انواع آزمون تافل (TOEFL) ، تافل اینترنتی ، تافل کاغذی ، تافل کامپیوتری

انواع آزمون تافل شامل:

  • آزمون تافل اینترنتی (آزمایشی)
  • آزمون تافل کتبی
  • آزمون تافل کامپیوتری

آشنایی با آزمون تافل اینترنتی (TOEFL Practice Online)

از انواع آزمون تافل ، آزمون (TPO)، آزمایشی بوده و از سوی موسسه برگزار کننده آزمون تافل در سراسر دنیا (ETS) طراحی شده است. این آزمون مناسب افرادی است که قصد دارند در آزمون اصلی تافل شرکت کرده و یا میخواهند دانش زبان خود را ارزیابی کنند.

آزمون TPOمشابه آزمون TOEFL به شیوه iBT است و به دو صورت با محدودیت زمانی و بدون محدودیت زمانی قابل اجرا است. در این آزمون، داوطلب می‌تواند پاسخ صحیح هر سئوال را، در صورتی‌که گزینه ‌بدون محدودیت زمانی را انتخاب کرده باشد، هم‌زمان مشاهده نماید.

هدف از آزمون آزمایشی تافل اینترنتی چیست؟

این آزمون دقیقا مشابه آزمون اصلی بوده و صرفا از طریق آن، با محیط برنامه در آزمون اصلی و همچنین نمونه سوالات آزمون اصلی آشنا می شوید.

گروه های مختلف تافل آزمایشی در سه گروه تقسیم می شوند:

  • آزمون گروه اول مانند آزمون TOEFL iBT بوده و شامل هر ۴ مهارت Reading , Listening , Speaking , Writing است.
  • آزمون گروه دوم تنها شامل مهارت Speaking است.
  • ازمون گروه سوم شامل بخشهای Listening و Reading است.

آشنایی با آزمون تافل کاغذی

نوع دیگر از انواع آزمون تافل ، آزمون تافل کتبی یا مبتنی بر کاغذ است که یک آزمون زمان بندی شده است و دارای ۴ بخش زیر است. امتیاز این امتحان از ۳۱۰ تا ۶۷۷ می باشد که به جمع نمره ۳ بخش آن مربوط شده و نمره بخش نوشتاری جدا محاسبه می شود. برای اکثر دانشگاه های دنیا نمره ۵۵۰ حد پایین می باشد.

بخشهای مختلف تافل کاغذی در جدول زیر آمده است:

عنوان بخش آزمون تعداد سوال مدت زمان پاسخگویی
شنیداری (Listening) ۵۰ ۳۵ دقیقه
ساختار (Structure and Written Expression) ۴۰ ۲۵ دقیقه
درک مطلب (Reading) ۵۰ ۵۵ دقیقه
نوشتاری (Writing)
  • بخش شنیداری:

این بخش از آزمون، توانایی داوطلبان را در درک مکالمه‌های انگلیسی آمریکایی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این بخش خود شامل سه قسمت است:

  • قسمت اول(Part A) شامل مکالمه‌هایی کوتاه، که بین دو نفر صورت می‌گیرد و پس از پایان هر مکالمه پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی بین این دو نفر رد و بدل شده است و یا پرسشی در مورد زمان یا مکان این مکالمه، مطرح می‌شود.
  • قسمت دوم (Part B) مکالمه‌های گسترده‌تری بین دو یا چند نفر انجام می‌گیرد.
  • قسمت سوم (Part C) نیز دربرگیرنده نطق‌ها و سخنرانی‌هایی است که بیشتر در رابطه با موضوعات دانشگاهی و آکادمیک می‌باشد.

تعداد سؤالات این بخش در چند آزمون اخیر به ۷۰ پرسش افزایش یافته است.

  • بخش ساختار:

این بخش دو دسته از سؤالات را در بر می‌گیرد و هر دو دسته برای سنجش توانایی داوطلب در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن طراحی شده‌اند:

  • دسته اول (Structure): در این دسته، داوطلب باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهد. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و باید گزینه‌ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می‌کند، انتخاب شود.
  • دسته دوم (Written Expression): در این دسته، داوطلب با جملات کاملی روبرو می‌شود که زیر چهار مورد از کلمات آنها خط کشیده شده است و باید کلمه یا عبارت نادرست شناسایی گردد.
  • درک مطلب:

مهارت کافی در درک متون انگلیسی و نیز دایره لغات خوب، کلید موفقیت در همه بخش‌های تافل محسوب می‌شود، اما در این بخش این مهارت‌ها به‌طور خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمینه‌های علمی و دانشگاهی می‌باشد و به دنبال هر متن ۱۰ پرسش مطرح می‌شود. همه اطلاعاتی که برای پاسخ به پرسش‌ها مورد نیاز است در داخل متن‌ها گنجانده شده است و نیاز به پیش‌زمینه علمی خاصی نمی‌باشد.

  • بخش نوشتاری:

نمره این بخش از ۰ تا ۶ می‌باشد ولی این نمره در نمره‌ی کل امتحان محاسبه نمی‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها برای این بخش سقفی تعیین نمی‌کنند، ولی برخی ۴، ۵/۴ و گاهی نیز ۵ را به عنوان حداقلِ قابل قبول تعیین می‌نمایند.

#

آشنایی با آزمون تافل کامپیوتری

آزمون تافل کامپیوتری از انواع آزمون تافل ، آزمون تافل کامپیوتری است. این آزمون در ایران برگزار نمیگردد. این روش امتحانی بسیار شبیه امتحان تافل کتبی است، با این تفاوت که پشت کامپیوتر برگزار می‌شود. تفاوت‌ها و شباهت‌های آن عبارتند از:

سوالات این امتحان تطبیقی است. به این مفهوم که اگر پاسخ سوال اول غلط جواب باشد، سوال بعد ساده‌تر و امتیاز آن کمتر خواهد بود.

در بخش شنیداری امکان دیدن سوالات مانند تافل کتبی وجود ندارد و بعد از شنیدن، سوالات روی صفحه ظاهر می‌شوند. در این امتحان زمان در دست داوطلب است. داوطلب یک زمان کلی در اختیار دارد که می‌تواند یک سوال را در ۱۰ ثانیه و یک سوال را در ۳۰ ثانیه پاسخ دهد که در بخش شنیداری تافل کتبی این کار امکان پذیر نیست.

بخش نوشتاری باید تایپ شود.

کارنامه امتحان در مقایسه با امتحان ورقه‌ای که ۴۰ روز طول می‌کشد، خیلی سریعتر صادر می‌شود.

بالاترین نمره در آن ۳۰۰ است که نمره ۲۵۰ آن معادل نمره ۶۰۰ امتحان کتبی است.

بخشهای مختلف تافل کامپیوتری در جدول زیر آمده است:

عنوان بخش آزمون تعداد سوال مدت زمان پاسخگویی (دقیقه)
شنیداری (Listening) ۵۰ – ۳۰ ۶۰ – ۴۰
ساختار (Structure and Written Expression) ۲۵ – ۲۰ ۲۰ – ۱۵
درک مطلب (Reading) ۶۰ – ۴۴ ۹۰ – ۷۰
نوشتاری (Writing) ۱ انشاء ۳۰
  • بخش شنیداری:

داوطلب برای شنیدن از گوشی (head phone) استفاده می‌کند. همچنیـن در آزمـون کامپیوتری علاوه بر صـدایی که داطلب می‌شنود، تصویــری هم به نمـایش درمی‌آید.

به همراه هر پرسش گزینه‌هایی در صفحه نمایش داده می‌شوند که به‌جای حروف (A)، (B) ، (C) و (D) کنار هر گزینه یک بیضی دیده می‌شود و داوطلب باید روی پاسخ صحیح کلیک کند.

در آزمون کامپیوتری تافل گاهی بیش از یک پاسخ صحیح وجود دارد. در چنین حالتی به داوطلب گفته می‌شود که چند پاسخ صحیح را باید انتخاب کند.

این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود:

  • قسمت اول: شامل مکالمات کوتاهی است که البته کمی از تافل کتبی طولانی‌تر است.
  • قسمت دوم: مکالمه‌ها و سخنرانی‌های طولانی‌تری وجود دارد.
  • بخش ساختار:

این بخش آزمون تافل کامپیوتری، دقیقاً همانند تافل کتبی است و تفاوت آن در این است‌که داوطلب به‌جای علامت زدن با مداد روی کاغذ، با ماوس روی گزینه صحیح کلیک می‌کند.

  • بخش درک مطلب:

در این بخش داوطلب ابتدا متنی را می‌خواند که معمولاً طولانی‌تر از آن است که همه آن در یک صفحه نمایش داده شود. بنابراین لازم است از «نوار مرور» برای دیدن (یا مرور) بقیه متن استفاده شود (تا زمانی‌که «مرور» متن تمام نشده باشد، کامپیوتر پرسش‌ها را در اختیار قرار نمی‌دهد) در این مرحله باید روی گزینه Proceed کلیک کرد. حال متن در سمت چپ و پرسش در سمت راست صفحه نمایش مشاهده می‌شود. در این مرحله می‌توان با کلیک روی گزینه Preview به پرسش قبلی بازگشت.

  • بخش نوشتاری:

این بخش جدا از رتبه کلی داوطلب گزارش می‌شود. انشاء را هم می‌توان با قلم روی یک پاسخ‌نامه نوشت و هم می‌توان به طور مستقیم در کامپیوتر تایپ نمود.

Vpayment این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که بتوانند به راحتی پرداخت بین المللی خود (از قبیل خدمات پرداخت اینترنتی، ثبت نام آزمون های بین المللی، پذیرش دانشجو و خدمات مهاجرت و ویزا، هزینه چاپ مقالات، رزرو هتل، خدمات پست بین الملل) را انجام دهند. برای انجام این کار به صفحه خدمات پرداخت بین المللی وی پیمنت مراجعه نمایید.

همچنین شما می توانید موضوعات مرتبط زیر را مطالعه نمایید:


گرداوری و تلخیص از منابع اینترنتی

(Visited 223 times, 1 visits today)