با اصطلاحات فرایند اپلای آشنا شوید

متقاضیان اپلای دانشگاه‌های خارجی ممکن است شناختی نسبت به بسیاری از اصطلاحات اپلای نداشته باشد. دانستن معنی و مفهوم این واژگان، کمک بسیار زیادی به متقاضیان اپلای خواهد نمود. در این نوشتار سعی شده است به طور خلاصه به اصطلاحات کاربردی فرایند اپلای و توضیحات هر کدام بپردازیم. لازم به ذکر است که بخشی از این اصطلاحات مختص به دانشگاه‌های آمریکا می‌باشد و برای فرایند اپلای در دیگر کشور‌ها کاربردی ندارد.

Vpayment | اصطلاحات فرایند اپلای ، واژگان اپلای دانشگاه های خارجی

Admission

کسب پذیرش تحصیلی از دانشگاه پس از ارسال مدارک و پذیرش درخواست شما از طرف دانشگاه را Admission می‌گویند.

Admission Fee

بعضی از دانشگاه‌ها پس از اعطای پذیرش (Admission) به متقاضی، جهت حصول اطمینان از اینکه متقاضی‌ای که به او پذیرش داده شده است حتما قصد تحصیل در آن دانشگاه را دارد، از وی مبلغی را تحت عنوان هزینه پذیرش یا Admission Fee یا Deposit Fee دریافت می‌کنند.

Admission Letter

نامه ای است که پذیرش شما بصورت رسمی اعلام می شود و به شما ابلاغ می‌شود.

Applicant

متقاضی دریافت پذیرش تحت عنوان Applicant شناخته می‌شود.

Application Fee

هزینه بررسی درخواست مدارک متقاضی ادامه تحصیل با عنوان اپلیکشن فی شناخته می‌شود که با کارت اعتباری (Visa Card/Master Card) یا به روش انتقال وجه بانکی قابل پرداخت است.

Application Form

شما برای ارائه درخواست دریافت پذیرش خود، باید فرمی را تکمیل کنید که به طور معمول شامل اطلاعات تماس خود و دانشگاه، نمرات، تجربه‌های کاری، فعالیت‌های آکادمیک و اجتماعی و… می‌شود. به این فرم Application Form می‌گویند.

Apply

به طور کلی به اقدام برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی اپلای گفته می‌شود.

Awards

یکی از انواع کمک هزینه‌های تحصیلی است که به صورت جایزه یا پاداش به دانشجو تعلق می‌گیرد و اصولا مبلغ آن محدوده مشخصی ندارد ولی به اندازه‌ای نخواهد بود که هزینه دانشگاه را تامین کند. در مواردی نیز ممکن است جایزه به صورت کوپن، بن خرید کتاب، هزینه سفر برای ارائه مقاله در کنفرانسی خاص و یا هزینه شرکت در یک دوره تخصصی باشد.

Bank Statement

در صورتی که کمک هزینه تحصیلی به شما تعلق نگرفته باشد، دانشگاه از شما می‌خواهد تا یک گواهی بانکی مبنی بر داشتن توانایی مالی جهت تامین هزینه‌های تحصیل خود برای آن‌ها ارسال کنید.

Clearance

چنانچه متقاضی تحصیل در ایالات متحده باشید، پس از انجام مصاحبه در سفارت، می‌بایست منتظر بمانید تا فرایند بررسی سوابق و پیشینه شما توسط وزارت امور خارجه آمریکا و دیپلمات‌های مستقر در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور آغاز ‌شود. پروسه Clearance شما جهت رد یا قبول صدور ویزای شما توسط کنسولگری می‌باشد.

Conditional Admission

برخی پذیرش‌ها می‌تواند به صورت مشروط باشد، یعنی زمانی که این نوع پذیرش به شما داده ‌می‌شود، در نامه پذیرش قید می‌شود که لازم است دانشجو قبل از شروع دوره تحصیل در دانشگاه مورد نظر، درخواست خاصی از سوی دانشگاه مثل داشتن مدرکی یا نمره زبان (مانند تافل iBT یا IELTS) را برآورده نماید. این شرایط زمانی پیش می‌آید که به طور مثال شما تمامی شرایط را در زمان دریافت پذیرش ندارید اما تا قبل از شروع ترم تحصیلی این شرایط مهیا می‌شود.

CV

CV که مخفف Curriculum Vitae است، شناسنامه حرفه‌ای فرد به حساب می‌آید. محدودیتی در تعداد صفحاتش وجود ندارد و هر مورد که جزئی از فعالیت‌های فرد باشد مانند مقاله، سابقه کاری، جوایز گرفته شده و غیره در آن ذکر می‌شود.

Deadline

در فرآیند اپلای و در موعد ارائه درخواست پذیرش (Submission) با اصطلاحی به نام ددلاین (Deadline) برخورد می‌کنید. ددلاین (ضرب العجل) دانشگاه‌ها به معنی آخرین تاریخی است که شما می‌توانید اپلیکیشن آنلاین دانشگاه را پر کرده و آن را ارائه (Submit) نمائید.

Domestic Student

به دانشجویانی که تبعه همان کشوری هستند که دانشگاه در آنجا قرار دارد، دانشجوی بومی یا وطنی (Domestic) می‌گویند.

فرم DS-160

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا پس از دریافت فرم I-20، شما باید جهت پر کردن فرم DS-160 اقدام نمایید. این فرم، فرمی الکترونیکی و آنلاین است که باید قبل از تعیین وقت سفارت، جهت اخذ ویزای غیرمهاجرتی تکمیل کنید.

Fellowship

یک نوع بورس تحصیلی است که در دوره دکترا و گاهی ارشد به دانشجویانی ارائه می‌شود که بر روی رشته یا موضوع خاصی تمرکز نموده‌اند.

Financial Need

کمک هزینه‌ای تحصیلی است که به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که از درجه علمی مناسبی برخوردار هستند اما بنا به وضعیت اقتصادی، امکان ادامه تحصیل برای آن‌ها وجود ندارد.

Fund

منابع مالی‌ای که دانشجویان جهت کمک هزینه تحصیلی امکان استفاده از آنها را دارند، بسیار متنوع هستند اما به طور کلی در فرایند اپلای به هرگونه کمک هزینه تحصیلی فاند گفته می‌شود.

GMAT

GMAT که مخفف Graduate Management Admission Test می‌باشد، امتحان زبان مخصوص متقاضیان مطالعات MBA است.

Graduate Student

دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا

GRE General

آزمون بین المللی زبان انگلیسی است که ممکن است دانشگاه از متقاضیان مقطع فوق لیسانس و دکترا درخواست کند.

GRE Subject

آزمون زبان انگلیسی مخصوص متقاضیان اپلای برخی از رشته‌ها مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر، ادبیات انگلیسی، زیست شناسی و روان شناسی و… است.

I-20 Form

در صورتی که از دانشگاه‌های آمریکا پذیرش گرفته باشید، از طرف دانشگاه یک فرم کاغذی به نام I-20 برای شما صادر می‌شود که برای حضور در سفارت و پرداخت هزینه SEVIS که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، به این فرم نیاز دارید.

International Student

دانشجوی بین‌المللی، دانشجویی است که دارای ملیت و تابعیتی به غیر از تابعیت کشوری است که دانشگاه در آن واقع است و جزء دانشجویان خارجی دانشگاه محسوب می‌شود.

Merit- Based Scholarships

گونه‌ای از کمک هزینه تحصیلی است که همان‌طور که از نام آن پیداست براساس شایستگی به شما اعطاء می‌گردد. جهت احراز شایستگی برای دریافت این کمک هزینه لازم است از نظر علمی در سطح بالایی باشید.

MRV Fee

هزینه‌ای که برای تعیین وقت سفارت آمریکا می‌بایست پرداخت نمایید، MRV Fee نامیده می‌شود،که مخفف Machine Readable Visa می‌باشد.

Official Transcripts

مقصود ریز نمرات شماست و برای اپلای لازم است ریز نمرات و دانشنامه خود را ترجمه کنید و جزو مدارک خود داشته باشید.

Pick-Up

پس از صدور ویزای آمریکا از شما خواسته می‌شود که جهت دریافت ویزا به سفارت مراجعه کنید تا ویزا ضمیمه گذرنامه شما شود، به این امر پیکاپ ویزا گفته می‌شود. پیکاپ ویزا می‌تواند علاوه بر خودتان از طریق نماینده شما و یا شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، نیز انجام پذیرد.

Professionals

نوعی بورس تحصیلی است که با عنوان کمک هزینه مهارت‌های خاص به افرادی که در حرفه خاصی مهارت کامل و کافی دارند و صاحب مدال و مدارک خاص هستند، اعطا می‌گردد.

Ranking

از جمله عواملی که در انتخاب دانشگاه برای اپلای حائز اهمیت است، رتبه دانشگاه‌ مورد نظر در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها می‌باشد.

Recommendation Letter

LOR یا توصیه نامه از طرف اساتید فعلی شما ارائه می‌شود. این توصیه‌نامه معمولا به صورت فرم مشخصی است که در آن سوالات معینی وجود دارد و استاد آن فرم را تکمیل می‌کند. برای دریافت توصیه‌نامه سعی کنید استادهایی را انتخاب کنید که با شما آشنایی بیشتری دارند.

Research Interests

به زمینه‌های علمی و پژوهشی مورد علاقه استاد شما که با آن برای اپلای ارتباط برقرار کرده‌اید، گفته می‌شود. برای انتخاب استاد می‌بایست این علائق را بشناسید و سعی کنید زمینه مشترکی با وی داشته باشید.

Research Assistantship (RA)

به دانشجویانی که برای انجام امور پژوهشی مورد نظر استاد خود، کمک هزینه‌ای از طرف وی دریافت می‌کنند،RA گفته می‌شود.

Resume

سندی است که باید مجموعه‌ای از قابلیت‌ها، توانمندی‌ها، تجربه‌ها و افتخارات تحصیلی را در قالبی بسیار مناسب نمایش دهد و معمولا ۱ تا ۲ صفحه است. در رزومه باید سعی شود بخش‌های مرتبط با زمینه مورد نظر برای اپلای ذکر شود.

Requirements

شرایط و ملزوماتی است که متقاضی اپلای باید جهت کسب پذیرش، دارای آن شرایط باشد. در بیشتر مواقع، قسمت اعظم اطلاعات مورد نیاز شما در بخشی از وب‌سایت دانشگاه با همین عنوان (Requirements) یافت می‌شود. Scholarship

بورس تحصیلی یا Scholarship نوع دیگری از کمک هزینه‌های مالی به دانشجویان محسوب شده که برای رشد تحصیلی شخص در نظر گرفته می‌شود. اما برای دریافت آن، باید دارای شرایط تحصیلی و علمی در سطح بالایی باشید. این کمک هزینه بیشتر برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته می‌شود.

Student Exchange Visitor Information System Fee (SEVIS Fee)

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا شما ملزم به پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان SEVIS Fee هستید که باید رسید آن را در روز مصاحبه به سفارت ارائه دهید.

SEVIS ID

کدی است که در فرم I-20 شما ذکر شده است و در واقع شناسه فرم شما محسوب می‌شود و شما برای ادامه فرایند اپلای به آن نیاز دارید.

Statement Of Purpose (SOP)

SOP یا انگیزه‌نامه در واقع نامه‌ای است که شما در آن اهداف آکادمیک خود از ادامه تحصیل و برنامه‌های خود برای آینده و همچنین تجربیات مرتبط را به بهترین نحو بیان خواهید کرد.

Student Residence

مقصود از این کلمه محل اقامت شما می‌باشد که می‌تواند خوابگاه درون دانشگاه، خوابگاه بیرون دانشگاه، خانه‌های اجاره‌ای در شهر و انواع آن باشد.

Teaching Assistantship (TA)

به دانشجویانی که برای دریافت کمک هزینه تحصیلی وظایفی همچون برگزاری کلاس‌های حل تمرین، تصحیح اوراق امتحانی و ارائه آزمایشگاه‌ها را بر عهده دارند،TA گفته می‌شود.

Tuition

نوعی از فاند به صورت Tuition به دانشجویان اختصاص داده می‌شود که تنها شامل هزینه واحد درسی یا همان شهریه دانشگاه شده و به صورت تخفیف‌های ۲۵ الی ۵۰ درصدی از کل شهریه اعطاء می‌شود.

Unconditional Admission

در صورت کامل بودن تمامی مدارک شما برای اپلای، پذیرش غیر مشروط دریافت خواهد کرد، یعنی پذیرش شما قطعی بوده و دیگر نیازی به ارائه مدارک بیشتر نخواهید داشت.

Undergraduate Student

دانشجوی دوره کارشناسی

Visiting Student

به معنی دانشجوی مهمان یا دانشجویی است که برای مدت زمانی کمتر از یک‌سال در دانشگاهی دیگر برای انجام پروژه یا پژوهشی خاص حضور می‌یابد.

Waiver

کمک‌های مالی مانند پرداخت هزینه خوابگاه یا پرداخت هزینه یک واحد درسی و یا هزینه شرکت در یک بازدید علمی را Waiver می‌نامند که بنابر شرایط تعریف شده در یک دانشگاه، این کمک مالی به دانشجوی مورد نظر اعطاء می‌گردد.

World Education Services (WES)

برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا نیاز به ارزیابی مدارک تحصیلی است، یکی از معتبرترین سازمان‌های “ارزیابی مدارک تحصیلی موسسه WES” می‌باشد.

Vpayment این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که بتوانند به راحتی پرداخت بین المللی خود (از قبیل خدمات پرداخت اینترنتی، ثبت نام آزمون های بین المللی، پذیرش دانشجو و خدمات مهاجرت و ویزا، هزینه چاپ مقالات، رزرو هتل، خدمات پست بین الملل) را انجام دهند. برای انجام این کار به صفحه خدمات پرداخت بین المللی وی پیمنت مراجعه نمایید.


گرداوری و تلخیص از منابع اینترنتی

همچنین شما می توانید موضوعات مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

(Visited 559 times, 1 visits today)