مهمترین اصطلاحات کارت های اعتباری چیست؟

همانطور که میدانید پرداخت هایی که در سراسر دنیا انجام می گیرد از طریق کارت های اعتباری ارزی بین المللی است. افرادی که دارای کارت های اعتباری هستند معمولا با انبوهی از اصطلاحات ، فهرست واژگان و نمادهای تلخیص شده ای مواجه می شوند که لازم است که با محتوای این اصطلاحات کارت های اعتباری آشنایی کاملی پیدا کنند. در توضیحات زیر، مجموعه ای از مهمترین اصطلاحات کارت های اعتباری جمع آوری شده است تا بخشی از اگاهی شما در این زمینه افزایش یابد.

اصطلاحات کارت های اعتباری :

  • هزینه صدور (Issuance Fee) : هزینه ای است که بابت صدور اولیه کارت، تشکیل پرونده و ایجاد حساب کاربری از متقاضی دریافت می‌گردد. هزینه صدور با توجه به نوع کارت، موسسه صادر کننده و قابلیتهای کارت و آیتمهای دیگر متفاوت است.
  • هزینه نگهداری سالیانه (Annual Fee) : هزینه ای است که بعنوان آبونمان سالیانه از متقاضی دریافت می گردد. هزینه نگهداری سالیانه در مورد کارتهای مختلف، متفاوت هستند. مبلغ هزینه نگهداری سالیانه معمولا از پول باقیمانده در حساب شخص کسر می‌شود.
  • دستگاه خودپرداز (ATM) : دستگاه خودپرداز (Automated Teller Machine) که معمولا در ورودی بانکها و فروشگاههای بزرگ قرار دارد و برای دریافت پول نقد از آن استفاده می‌شود. در اینجا لازم به توضیح است که دستگاههای خودپرداز بصورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱- دستگاههای خودپرداز بانکهای محلی که فقط کارتهای همان بانک را قبول می‌کنند. ۲- دستگاههای خودپرداز متصل به شبکه جهانی که روی آنها نماد (لوگوی) ویزا کارت یا مسترکارت یا … قرار دارد و تمام انواع کارت ها را قبول می‌کنند. ضمن اینکه با نصب نرم‌افزار ATM Locator بر روی موبایل خود می‌توانید آدرس و محل دقیق تمام ATMهای متصل به شبکه کارت خود را پیدا نموده و از طریق سیستم مکان نما (GPS) فاصله و مسیر رسیدن به آن خودپرداز را روی نقشه موبایل مشاهده کنید.

Vpayment | اصطلاحات کارت های اعتباری ، فهرست واژگان کردیت کارتها

  • POS (Point of Sale) : دستگاههای پذیرنده کارتهای بانکی الکترونیکی که در اکثر فروشگاهها و مراکز خرید و خدمات دنیا وجود دارند که در ایران به این دستگاهها که در اکثر مغازه ها هم دیده‌اید، دستگاه کارتخوان گفته می‌شود. در مورد دستگاههای کارتخوان نیز همانند دستگاههای خودپردازATM باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط دستگاههای کارتخوان متصل به شبکه بانکی جهانی امکان پذیرش کارت شما را دارند.
  • واحد تجاری پذیرنده (Merchant) : به فروشگاهها یا مراکز خدماتی که دستگاه POS در آن نصب شده و امکان معامله از طریق کارتهای مسترکارت را فراهم نموده است Merchant گفته می‌شود.
  • Cash Withdrawal : برداشت پول نقد از دستگاههای خودپرداز.
  • Balance Inquiry : مشاهده موجودی باقیمانده در کارت. برای این منظور با مراجعه به دستگاه ATM از بین گزینه‌های موجود، این گزینه را انتخاب نموده و از موجودی کارت خود مطلع خواهید شد.
  • Load/Reload : وقتی از یک موسسه یا بانک تقاضای کارت می‌کنید با این اصطلاح مواجه خواهید شد. تمام صادر کنندگان مسترکارت طبق قوانین خودشان از شما خواهند خواست تا همزمان با دریافت کارت، برای اولین بار (بسته به قوانین آن موسسه) باید مبلغ مشخصی را در کارت خود واریز (Load) نمائید. به مبلغ مشخصی که بعنوان موجودی اولیه و همزمان با صدور کارت باید در کارت واریز شود Load Amount گفته می‌شود و مبالغی را که برای دفعات بعدی و به درخواست خودتان در کارت واریز مینمائید را Reload Amount می‌نامند. لازم به توضیح است که مبلغ Load اولیه الزاماً نباید در حساب شما باقی بماند بلکه بلافاصله بعد از دریافت کارت می‌توانید آن مبلغ را از طریق ATM و POS و یا حتی با خرید آنلاین استفاده کنید.
  • سقف شارژ (Loading Limit) : با توجه به قوانین موسسه‌ای که کارت را صادر می‌کند و همچنین با توجه به نوع کارتها، برای هر کارتی یک سقف معین توسط صادرکننده کارت، مشخص می‌شود که صاحب کارت نمی‌تواند بیشتر از آن مقدار پول در آن کارت واریز نماید.
  • کارمزد شارژ (Loading Fee) : مبلغی است که بعنوان کارمزد واریز پول به کارت، توسط موسسه صادر کننده کارت از دارنده کارت دریافت می‌شود تا مبلغ مورد نظر شما را به پول الکترونیکی تبدیل نموده و به کارت شما واریز نمایند.
  • تراکنش (Transaction) : بطور کلی به هر نوع معامله و خرید و یا برداشت پول نقد از طریق مسترکارت، یک تراکنش (Transaction) گفته می‌شود.
  • سوابق تراکنشها (Transactions History) : وقتی شما بخواهید از معاملات و تراکنشها و حتی برداشت‌های نقدی که از طریق کارت شما انجام شده است مطلع شوید با مراجعه به دستگاه ATM و یا از طریق سامانه مدیریت حساب خود می‌توانید با استفاده از گزینه سوابق تراکنشها (Transactions History) از کلیه پولهایی که از حساب شما برداشت شده است مطلع شوید.
  • سقف خرید (POS Limit) : هریک از صادرکنندگان کارت با توجه به نوع کارتی که شما دریافت کرده‌اید یک سقف مشخص برای انجام خرید از طریق آن کارت تعیین می‌کنند. مثلا بعضی از کارتها شما در طول یک روز بیشتر از ۵۰۰۰ دلار و یا ۴ بار نمی‌توانید برای خرید استفاده کنید. بطور کلی سقف مبلغ و تعداد خرید برای هر کارت بستگی به قوانین صادرکننده آن کارت دارد.
  • سقف برداشت پول از خودپرداز (ATM Limit) : به منظور کنترل حجم خروجی اسکناس از دستگاههای ATM و همچنین با توجه به قوانین بانک مرکزی، دارنده کارتها در طول یک شبانه روز فقط می‌توانند مقدار مشخص و محدودی پول نقد از دستگاه خودپرداز دریافت نمایند. سقف برداشت از دستگاه توسط بانکی که آن ATM را نصب کرده است تعیین می‌شود و در هر کشور و هر بانکی متفاوت است و چندان ارتباطی به نوع کارت شما ندارد. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که صادرکنندگان کارت نیز به هرحال سقف برداشت از خودپرداز را تا سقف خاصی مجاز می‌کنند ولی معمولا سقف تعیین شده توسط صادرکننده مسترکارت بسیار بالاتر از سقف برداشتی است که توسط دستگاه ATM تعیین می‌شود. مثلا سقف برداشت روزانه در اکثر دستگاههای خودپرداز کشور قبرس حداکثر ۱۰۰ یورو تعیین شده در حالیکه با همان مسترکارت می توانید از ATM های کشور آلمان ۱۵۰۰ یورو برداشت کنید و در آمریکا تا سقف ۲۰۰۰ دلار در هر روز.
  • اعتبار اضافه (Over Draft) : در مورد کارتهای نوع Debit استاندارد، بعد از چندین ماه، بر اساس میانگین تراکنش‌هایی که توسط صاحب حساب انجام شده و همچنین بر اساس اعتبار و قدرت مالی و درآمد و داراییهای شخص دارنده کارت، علاوه بر مقدار پول موجود در حساب متصل به کارت شخص، مقداری اعتبار اضافه توسط بانک یا موسسه صادرکننده به آن کارت اختصاص می‌یابد که صاحب حساب می‌تواند در صورت نیاز، از آن اعتبار اضافه به عنوان یک وام فوری استفاده کند. به این اعتبار اضافه که از طرف صادرکننده کارت به صاحب کارت اختصاص داده می‌شود، موجودی اضافه یا Over Draft گفته می‌شود و صاحب کارت باید بر اساس توافقی که با بانک بعمل می‌آورد، در مدت زمان معینی نسبت به تسویه و بازپرداخت آن مبلغ اضافه اقدام نماید. لازم به ذکر است اعتبار اضافه فقط به کارتهای Debit Standard تعلق می‌گیرد و شامل کارتهای Prepaid نمی‌شود.
  • بهره بازپرداخت (APR) : به میزان بهره اضافه‌ای که در ازای مدت تسویه و بازپرداخت اعتبار اضافه (Over Draft) تعلق می‌گیرد اصطلاحا APR یا Annual Percentage Rate گفته می‌شود. نرخ بهره APR معمولا بر اساس یک جدول زمانی و بر اساس سیاستها و قوانین هر بانک و هر کشور متفاوت است ولی معمولاً حدود ۴% در سال محاسبه خواهد شد.
  • بازپرداخت بدون بهره (Grace Period) : در صورتیکه دارنده کردیت کارتها از مبلغ اعتبار اضافه‌ای تحت عنوان Over Draft استفاده نماید همانطور که در قسمت قبلی توضیح داده شد باید بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، مبلغ اعتبار اضافه را همراه به مقدار مشخصی بهره اضافه (APR) به بانک پرداخت نماید. اما در صورتیکه شخص بتواند مبلغ اعتبار اضافه را ظرف مدت کمتر از ۲۵ روز به بانک پرداخت نموده و بدهی خود را تسویه نماید، فقط اصل همان مبلغ را پرداخت خواهد نمود و لازم نیست هیچ بهره اضافه‌ای به بانک پرداخت کند. به این مدت زمان کمتر از ۲۵ روز اصطلاحاً دوره معاف از بهره یا Grace Period گفته می‌شود.
  • PIN (Personal Identifying Number) : به رمز عبور جهت استفاده از کردیت کارتها گفته می‌شود. معمولا در بسته بندی اولیه، به همراه کارت یک پاکت رمز دولایه دربسته، حاوی یک رمز اولیه به مشتری تحویل داده می‌شود که به لحاظ رعایت مسائل امنیتی توصیه می‌شود در اولین فرصت توسط دستگاه ATM این رمز تغییر داده شود.
  • Magnet Strip Cards : به نوعی از کردیت کارتها که در قسمت پشت کارت یک نوار مغناطیسی مشکی رنگ وجود دارد و اطلاعات مربوط به کارت اعم از بانک صادر کننده، شماره سریال کارت و غیره در آن ذخیره می‌شود کارتهای مغناطیسی یا Magnet Strip گفته می‌شود. هنگام استفاده از کارت برای خرید از دستگاه POS باید کارت را از قسمت نوار مغناطیسی آن وارد دستگاه نموده و از بالا به پایین یا بالعکس حرکت بدهید تا اطلاعات درج شده روی نوار مغناطیسی توسط دستگاه خوانده شود.
  • Chipset Cards : نوع دیگری از کارتهای الکترونیک که در قسمت روی کارت یک قطعه چیپست فلزی قرار گرفته و اطلاعات مربوط به کارت در آن قطعه فلزی ذخیره می‌شود. بنا بر باور عمومی، امنیت کارتهای Chipset نسبت به کارتهای Magnet بالاتر بوده و امکان هک شدن آنها کمتر است. برای استفاده از این نوع کارتها در دستگاههای POS باید کارت را از قسمتی که قطعه فلزی قرار دارد وارد دستگاه کارتخوان نمائید.
  • Chip & PIN Cards : به غیر از کارتهای Magnet و Chipset نوع دیگری از کارتها نیز وجود دارند که از هر دو تکنولوژی بصورت همزمان استفاده می‌کنند؛ یعنی علاوه بر اینکه روی کارت یک چیپست فلزی وجود دارد، در قسمت پشت کارت هم نوار مغناطیسی مشکی رنگ قرار گرفته و بصورت موازی یکدیگر بالاترین سطح امنیت را برای دارنده کارت ایجاد می‌کنند. این کارتها در دستگاههای کارتخوان به هر دو صورت امکان استفاده را دارند یعنی هم می‌توان از نوار مغناطیسی پشت کارت برای ارتباط با دستگاه کارتخوان استفاده کرد و هم از چیپست فلزی روی کارت.
  • پایه ارزی کارت (Base Currency) : هر کردیت کارت بر پایه ارز خاصی ارائه می شود.
  • مدت اعتبار (Expiration Date) : تمام کارتهای الکترونیکی دارای یک تاریخ اعتبار هستند که معمولا روی کارت درج شده‌اند.

Vpayment این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که با کمترین نرخ شارژ و بدون هزینه صدور، مستر کارت مجازی صادر نماید. برای ثبت سفارش مسترکارت با هر مبلغی، به صفحه صدور مستر کارت مجازی مراجعه کنید.

همچنین شما می توانید موضوعات مرتبط زیر را مطالعه نمایید:


گرداوری و تلخیص از منابع اینترنتی

(Visited 584 times, 1 visits today)